Näringslivskontoret i Älvdalen besöker iCell

2013-12-13
Näringslivskontoret i Älvdalen besöker iCell

Företagsbesök iCell

Idag besökte näringslivskontoret iCell, som den 29 maj 2012 slog upp portarna till fabriken i Märbäck, Älvdalen, och drog igång sin produktion.

iCell

Örjan Stefansson, VD på iCell, visade mig, Frida, runt i fabriken och berättade om företaget. I dagsläget har iCell 6 anställda plus en praktikant. Företaget har ungefär 80 delägare. Sedan iCell startade 2009 tog det ca 3 år innan fabriken öppnade 2012. Sedan motsvarande period förra året har företaget mer än dubblat omsättningen.

iCell har ett väl utbyggt återförsäljarnät både i Sverige, Danmark, Norge och Finland. De tidningar som används för lösullen, kommer från dagstidningar som butiker inte fått sålt.

Isolermaterialet kan användas på de flesta ställen - väggar, golv, snedtak, vindsisolering mm.

Cellulosalösullen släpper inte igenom lika mycket luft som exempelvis sten- eller glasfiberullen gör, vilket gör att den isolerar och håller temperaturen bättre. iCell är CE-märkt som säkrar kvalitén när det gäller bla. brandskydd och värmekonduktivitet. Det är även ett av de mest miljövänliga och effektiva isolermaterialen som finns.