Första miljövänliga isoleringsskivorna

2015-09-04

Svenska iCell bryter ny mark

Med hjälp av envisa entreprenörer, forskning av KTH, bygget av världens största och modernaste fabrik för cellulosaisolering och stora belopp i investering är nu världens första miljövänliga isoleringsskiva av cellulosa här. Den är producerad av återvunna tidningar. Skivorna lämnar Älvdalen i dag, fredag, för jungfruresan till en husfabrik i Värmland.

– Det har aldrig förut funnits en så miljövänlig isoleringsskiva av cellulosa med den här kvaliteten, fantastisk prestanda, schysst pris och smidig att montera, säger Roger Gudmundsäter, vd iCell.
Det råder bostadsbrist och Sverige står inför en byggboom – samtidigt som det inte finns många miljövänliga alternativ att välja på i byggbranschen. Det svenska företaget iCell har tagit fram miljövänliga isoleringsskivor i cellulosa, återvunna av tidningar. Den här veckan lämnar flera pallar fabriken i Älvdalen för transport till värmländska Hagfors.

Först ut att köpa skivorna är byggentreprenören Kenneth Wahlström på Kewab-ägda företaget Huspartner. Huspartner bygger hus med en uttalad miljöprofil, men Kenneth Wahlström upplever att det har varit svårt att hitta byggmaterial med hög kvalitet som också klarar miljökraven.

– iCells isoleringsskivor är efterlängtade. De är bra för miljön, men det är också en mycket välkommen nyhet för alla montörer som slipper klåda och damm, säger Kenneth Wahlström.

Det går åt 95 procent mindre energi att tillverka cellulosaull jämfört med andra isoleringar. De nya skivorna har också god prestanda och är lätta att hantera vid installation. Dessutom dämpar skivorna ljud väldigt bra.

iCell Skiva första leverans 1

iCell Skiva första leverans 2