Matte Karlsson i Ungern på Porsche SuperCup

2016-08-11
Senaste info från Matte Karlsson och hans race i Porsche Carrera Cup, han har även varit i Ungern och kört i Porsche SuperCup.

Text från Cirkus Karlsson.

Sommaren är slut och nu väntar slutspurten i Porsche Carrera Cup!
Hoppas att ni haft en skön och solig sommar. För oss på Cirkus Karlsson har racen avlöst varandra. Först hade vi det klassiska Västkust racet i Falkenberg vilket föjdes av ett gästspel hos Porsche SuperCup i Ungerns Grand Prix.

Racen i Falkenberg blev händelserika mycket tack vare väderförhållandena. Efter ett mindre lyckat första heat så stod Philip för en gigantisk uppkörning i heat 2 som tog honom från sista startled upp till en sjätte plats.

Matte, som lånade ut sin bil till Philip i heat 2, vilade sig till Ungerns Grand Prix som tre förare från svenska Carrera Cup var med och gästspelade på. Efter ett svårt kval, där värmen ställde till det, körde Matte upp sig från tjugotredje startande till en femtonde plats och var "bäste svensk"

iCell Porsche Ungern Matte Karlsson

Ungerns Grand Prix!
Som en av tre gästförare bar det av till Budapest för att tävla i Porsche SupeCup. Det är en speciell upplevelse då SuperCupen körs som en supportserie till Formel1-cirkusen.

Det var andra gången som Matte kör Ungerns Grand Prix och det snabba väderomslagen i Budapest på sommaren är alltid lite extra krydda till tävlingen.

Kvalet var klurigt, värmen gjorde att det var svårt att få rätt lufttryck i däcken vilket medförde stor press på Matte att göra en bra tid direkt vid start och efter depåstopp. Det slutade med en P20 till sist.

På söndagen var det dags för race och starten gick bra. Första kurvan på Hungary-ring är ett nålsöga, det händer ofta incidenter där och så också nu. En krasch som innefattade fem bilar, bla svenske Lukas Sundahl, medförde att SC fick ta över racet medan de rensade banan från bildelar. Totalt blev det åtta racevarv, vilket är i minsta laget men en femtonde plats inkasserades efter en tuff och publikfriande kamp med Santiago Creel.
Creel stängde Matte och det blev kontakt, framvagnen fick sig en törn och de sista varven var bilen ordentligt understyrd.

Det är speciellt att köra Porsche Supercup, en och halvtimme efter att Porschebilarna rullar ut från banan är det start för Formel1-race. En härligt upplevelse för alla inblandade!

Se även Philip, stallkamrat i Cirkus Karlsson som haft ett SVT-team med sig

Bostad 130 m² i Mellansverige